درای کولر یا کندانسور هوا خنک



نحوه محاسبه ظرفیت کندانسور هوایی

ظرفیت کندانسور هواخنک تابعی از میزان سطح انتقال حرارت کندانسور و مقدار هوادهی فن ایرکولر می‌باشد. همچنین به هر میزان که سطح بیشتری از لوله‌های انتقال‌ انرژی (کویل) در کندانسور استفاده شود ظرفیت دستگاه نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین واحدهای خنک‌کننده پرظرفیت نیازمند سطح لوله‌های بیشتر(متراژ کویل بزرگتر) و میزان هوارسانی بیشتری می‌باشد.

در اغلب موارد در طراحی کندانسور هوایی یا درای کولر مجبور به استفاده از دو یا چند مدار کویل و تعداد زیادی فن هوا رسانی(پروانه) می‌باشیم. به منظور محاسبه ظرفیت کندانسور هوا خنک می توان از فرمول های به کار رفته در بخش برج خنک کننده نیز بهره جست. در بخش محاسبات برج خنک کننده می‌توانید از معادلات لازم جهت محاسبه ظرفیت کندانسور بهره بجویید.


انواع فن در سیستم کندانسورهای هوایی

فن یا پروانه در کندانسورهای هوایی اغلب از نوع جریان محوری یا آکسیال(Axial flow) به کاربرده می‌شود که بازده نسبتاً بیشتری از پروانه های مدل گریزازمرکز یا سانتریفوژ حلزونی دارد. فن های آکسیال یا محوری به کار برده شده در کندانسورهای هوایی در شرایطی که اصول و استانداردهای طراحی رعایت نشود ممکن است صدای زیادی تولید کنند. میزان دسیبل صدای مجاز برای فن یا پروانه های آکسیال مکنده یا دمنده در کندانسورهای هوایی بین 70 الی 75 دسیبل در طراحی تعیین می گردد.

به منظور کاهش میزان صدای تولیدی کندانسور هوایی عموماً از سیستمهای درایو اینورتر جهت کاهش دور فن به دور نامی و استاندارد استفاده می گردد. بهر حال جدا از بحث ایجاد سر و صدا که توسط یک سری از اصول طراحی به کاررفته در فن محوری قابل رفع خواهد بود. کندانسور هوایی با استفاده از سیستم هوادهی محوری(دارای فن محوری) نسبت به کندانسورهای دیگر دارای مزایایی فراوانی می‌باشد که به شرح مختصر برخی از این مزیت‌ها می‌پردازیم.

کندانسور هواخنک یا هوایی(درای کولر)

کاربرد سیستم های کنترلی در کندانسور هوایی

استفاده از سیستم های کنترل دور متغیر یا در اصطلاح VFD کنترل علاوه بر کاهش صدای تولیدی کندانسورهوایی سبب کاهش شدید مصرف برق در فصول سرد و معتدل می شود. در واقع در فصول خنک استفاده از سیستم اینورتر سبب کاهش فلو هوای در گذر از سطح مقطع لوله های کندانسور می شود که این موضوع با کاهش دمای هوای محیط جبران خواهد شد و تأثیر این عملکرد بر دمای خروجی سیال از کندانسور هوا خنک بسیار ناچیز و ناقابل می باشد.

در موقعیت‌های خاص که موضوع سر و صدا از اهمیت بسزایی برخوردار است می توان از فن‌های حلزونی برای خنک‌کاری آب درون کندانسورهوایی استفاده نمود. به عنوان مثال در بسیاری از واحدهای‌کندانسور یکپارچه چیلر‌تراکمی (یک تکه) که در نزدیکی محل سکونت نصب می‌شوند کندانسورها دارای فن‌های حلزونی گریزازمرکز هستند.

کندانسور بخار

مزایای کاربرد کندانسور هوایی در صنعت

  • عدم نیاز به مصرف آب و تهیه آب‌جبرانی همانند برج خنک کننده مرطوب
  • عدم یخ زدگی و معایب حاصل آن با افزودن میزان مشخصی از ضد یخ در سیکل بسته
  • رسوب‌گرفتگی در داخل مدار چرخشی آب به شدت کمتر صورت می‌پذیرد.
  • عدم نیاز به سختیگیری آب در حال‌ گردش به دلیل بسته‌بودن مدار جریان سیال آب درون کندانسور هواخنک
  • عدم نیاز به تأمین تجهیزات جانبی از جمله پمپ‌های فشار قوی، مخازن آب جبرانی و سختی‌گیرهای رزینی
  • امکان نصب در فضای باز و دو تکه کردن واحد خنک‌کننده برای جلو گیری از انتقال ارتعاش و سروصدا به داخل فضا
  • هزینه کمتر نصب و راه اندازی به نسبت کندانسورهای تبخیری و کندانسورهای مرطوب یا مدارباز
  • کاهش هزینه‌های مصرف‌انرژی در مناطق مرطوب و شرجی

معایب کندانسور هوایی

  • کاهش راندمان در اثر تابش نور خورشید
  • افزایش دمای سیال و کاهش راندمان در فصول گرم
  • عدم کاربری ایده آل در مناطق گرم و خشک و نزدیک به خط استوا
  • نیازمند تجهیزات کنترلی و هزینه ی بالا

قیمت کندانسور هوایی

قیمت کندانسور هواخنک وابسته به نوع کاربری در جهت خنک کاری مبرد یا سیال آب و بخار، ظرفیت سرمایشی کندانسور (بر اساس تن تبرید) و یا با توجه به نوع متریال بکار رفته در تولید این تجهیز متفاوت خواهد بود. قیمت کندانسور بخار در انواع کندانسورهای هوا خنک به دلیل اهمیت بالا در گرید تجهیزات جانبی از سایر انواع درای کولر یا کندانسور هوایی بیشتر میباشد.

عموماً کندانسورهای هوایی بخار از تجهیزات کویل تمام استیل تولید میشود که با توجه به قیمت بالای لوله و اتصالات استیل قیمت تمام شده این دستگاه افزایش خواهد یافت. به صورت مختصر اصلی ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت کندانسور هوایی به شرح ذیل می‌باشد.

  • نوع سیستم کنترلی و تجهیزات جانبی بکار رفته در جهت کنترل مصرف انرژی
  • سایر عوامل همچون شرایط دبی سیال در گردش، شرایط نصب، نوع متریال شاسی
  • نوع سیال خنک شده در کندانسور هواخنک
    • جنس لوله های کویل: مس، آلومینیوم، استنلس استیل، گالوانیزه مانیسمان و گالوانیزه API
  • نوع کویل: فیندار یا بدون فین که وابسته به سیال چرخشی است
  • نوع فین: صفحه‌ای - اکسترود - خورشیدی - ستاره ای و غیره
  • ظرفیت برودتی: همان میزان ظرفیت سرمایشی خنک کاری کندانسور هوایی
  • نوع و تعداد فن یا پروانه سیستم هوادهی: فن ها در دو تیپ سانتریفیوژ و محوری در تعداد و ظرفیتهای معین

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

محاسبه دبی برج خنک کننده Calculation of cooling tower discharge

۶ - نازل برج خنک کننده پروانه ای

ساپورت نگهدارنده پکینگ برج خنک کننده