کاهش دور برج خنک کننده
کاهش دور برج خنک کننده (speed reducer) وظیفه انتقال قدرت و کاهش دادن دور موتور به پروانه را برعهده دارد. کاهش دور یا اصطلاحاً کاهنده سرعت در کولینگ تاور عموماً در ظرفیتهای بالا به کار برده میشود. سیستم انتقال قدرت گشتاور خروجی موتور را به فن انتقال می دهد. به دلیل چرخش سریع موتور این سیستم کاهنده، سرعت خروجی دینام را در ورودی فن کاهش میدهد.
پروانه کولینگ تاور نمیتواند با سرعتهای بالا چرخش کند. به دلیل افزایش لرزش و نیروهای مقاومتی در پروانه از کاهنده دور موتور استفاده میکنیم. کاهنده دور سرعت چرخشی موتور را از 1400rpm به بازه 700 تا 200 دور بر دقیقه(rpm) تغییر میدهد. طراحی کاهش دور برج خنک کننده وابسته به پارامتر سرعت نامی فن میباشد.
کاهش دور وابسته به نوع برج خنک کننده و شرایط طراحی در انواع مختلفی طراحی و تولید میشود. برج خنک کننده دارای انواع مختلفی می باشد. وابسته به ظرفیت، نوع کولینگ تاور(فلزی یا فایبرگلاس) و قطر فنهای بکار رفته در برج خنک کن، سیستم انتقال قدرت تغییر میکند.
سیستم کاهنده سرعت دارای انواع مختلفی میباشد که رایج ترین آنها سیستم تسمه پولی و گیربکس میباشد. این بخش یکی از مهمترین تجهیزات سیستم هوادهی و انتقال قدرت در برج خنک کننده به شمار میآید. وظیفه سیستم کاهش دور انتقال گشتاور مکانیکی از مولد دینام به پروانه برج خنک کننده (تحت سرعت زاویهای استاندارد) میباشد.
نگاهی به تعاریف متداول در طراحی سیستم کاهش دور برج خنک کننده
- دور یا سرعت چرخشی:
یکی از یکاهای فیزیکی در محاسبه سرعت زاویهای در یک جسم (سرعت چرخش یک جسم) دور نامیده میشود. این پارامتر فیزیکی با یکاهایی همچون دور بر دقیقه یا rpm نشان داده میشود. rpm مخفف round per minute میباشد که معادل فارسی آن دور بر دقیقه است. این پارامتر نماینگر این است که این جسم در هر دقیقه چند بار حول یک نقطه معین 360 درجه چرخش مینماید.
- سرعت نامی پروانه:
یکی از پارامترهای طراحی در سیستم هوادهی برج خنک کننده دور نامی پروانه میباشد که با توجه به قطر پروانه معین میگردد. سرعت نامی پروانههای آکسیال کولینگ تاور عموماً بین 900rpm و 200rpm در برج خنککننده طراحی میشود.
- نسبت انتقال کاهش دور:
نسبت سرعت زاویهای ورودی پروانه یا فن به سرعت زاویهای خروجی الکتروموتور را نسبت دور یا نسبت انتقال در برج خنک کننده مینامند. این پارامتر مهم تاثیر بسزایی در طراحی قطر تسمه و پولی و یا انتخاب نوع گیبرکس دارد. تعیین نسبت کاهش سرعت مطابق فرمول زیر صورت میپذیرد.
نظرات
ارسال یک نظر